Η Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία (ΕΛΑΟ), στα πρότυπα της Διεθνούς Αεροναυτικής Ομοσπονδίας (FAI), συγκροτεί τις Επιτροπές Αεραθλημάτων, μεταξύ των οποίων είναι και η Ελληνική Επιτροπή Γενικής Αεροπορίας.
Η Επιτροπή Γενικής Αεροπορίας (ΕΓΑ) είναι αιρετή με τετραετή θητεία ακολουθώντας την θητεία του ΔΣ της ΕΛΑΟ. Εκλέγεται και συγκροτείται σύμφωνα με τις διατάξεις του «Καταστατικού» της ΕΛΑΟ.
Οι αρμοδιότητές της καθώς και οι διαδικασίες λειτουργίας της περιγράφονται σε διατάξεις του «Καταστατικού», και του «Κανονισμού Λειτουργίας Επιτροπών Αεραθλημάτων» της ΕΛΑΟ. Η ΕΓΑ, όπως όλες οι Επιτροπές Αεραθλημάτων, είναι άτυπα όργανα συμβουλευτικού χαρακτήρα, που σκοπό έχουν την υποβοήθηση του έργου του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΛΑO.
Το Άθλημα της Γενικής Αεροπορίας προσφέρει την δυνατότητα στους λάτρεις των αεροσκαφών και της πτήσης να ασχοληθούν με τον Αεραθλητισμό.
Σε διεθνές επίπεδο οι αεραθλητικές δραστηριότητες υπάγονται στη Διεθνή Αεροναυτική Ομοσπονδία (FAI), η οποία είναι αναγνωρισμένη από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή.
Όλες οι διεθνείς δραστηριότητες που αφορούν σε αεραθλητικές διοργανώσεις Γενικής Αεροπορίας, όπως πρωταθλήματα, αγώνες, ρεκόρ κλπ, διεξάγονται υπό τη διεύθυνση της Επιτροπής Γενικής Αεροπορίας της FAI (General Aviation Commission).
Σύμφωνα με το γενικό τμήμα του Αθλητικού Κώδικα της FAI, τα αγωνίσματα της Γενικής Αεροπορίας αφορούν σε αεροπλάνα (airplanes) κατηγορίας «C» καθώς και αεροσκάφη κάθετου από-προσγείωσης (vertical take-off & landing aircraft) κατηγορίας «H».
Τα αγωνίσματα της Γενικής Αεροπορίας διέπονται από Διεθνείς (FAI) ή Εθνικούς (NAC) κανονισμούς, ανάλογα με την εκάστοτε διοργάνωση. Κατά κύριο λόγo τα πληρώματα των αεροπλάνων στελεχώνονται από δύο (2) άτομα, εκ των οποίων μόνο ό ένας, ο Κυβερνήτης, είναι υποχρεωτικό να είναι κάτοχος πτυχίου χειριστή. Mε αυτόν τον τρόπο δίνεται η ευκαιρία σε ευρύ κοινό να ασχοληθεί με το Άθλημα.
Η Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία (ΕΛΑΟ), στα πλαίσια της Διεθνούς Αεροναυτικής Ομοσπονδίας (FAI), συγκροτεί τις Επιτροπές Αεραθλημάτων, μεταξύ των οποίων είναι και η Ελληνική Επιτροπή Γενικής Αεροπορίας. Η Επιτροπή Γενικής Αεροπορίας (ΕΓΑ) είναι αιρετή με τετραετή θητεία ακολουθώντας τη θητεία του Δ.Σ. της ΕΛΑΟ. Εκλέγεται και συγκροτείται σύμφωνα με τις διατάξεις του «Καταστατικού» της ΕΛΑΟ. Οι αρμοδιότητές της, καθώς και οι διαδικασίες λειτουργίας της, περιγράφονται σε διατάξεις του «Καταστατικού», και του «Κανονισμού Λειτουργίας Επιτροπών Αεραθλημάτων» της ΕΛΑΟ. Η Επιτροπή Γ.Α., όπως όλες οι Επιτροπές Αεραθλημάτων, είναι άτυπα όργανα συμβουλευτικού χαρακτήρα, που σκοπό έχουν την υποβοήθηση του έργου του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΛΑO.
Η επιτροπή στελεχώνεται από τον Πρόεδρο, τον Γραμματέα και τρία (3) Μέλη. Η παρούσα σύνθεση προήλθε από τις εκλογές της 7/3/2021 με θητεία έως το 2024 και αποτελείται από τα παρακάτω μέλη:
Μετά τις εκλογές των Επιτροπών Αεραθλημάτων της ΕΛΑΟ, πραγματοποιήθηκε η 1η συνεδρίαση της νέας ΕΓΑ με σκοπό:
Επιγραμματικά αναφέρονται τα εξής:
Το «Air Navigation Race (ANR)» είναι ένα αγώνισμα όπου τα διαγωνιζόμενα αεροσκάφη πετούν σε διαδοχικές ομάδες με σκοπό την πρόκρισή τους και τον αποκλεισμό των υπολοίπων της ομάδας.
Τα αεροσκάφη πρέπει να πετούν κατά μήκος προκαθορισμένων διαδρόμων με ακανόνιστα σχήματα με συγκεκριμένη ταχύτητα (συνήθως 80 κόμβοι). Οι διάδρομοι δημιουργούνται από εξελιγμένο λογισμικό χαρτογράφησης για να διασφαλιστεί ότι έχουν ίσο μήκος. Το λογισμικό παράγει χάρτες με τέσσερις διαδρόμους που επιτρέπουν την ταυτόχρονη πτήση τεσσάρων αεροσκαφών. Στα πληρώματα παραδίδεται ο χάρτης με τον εκτυπωμένο διάδρομο και τους δίνεται τριάντα λεπτά για να προγραμματίσουν την πτήση τους.
Η καταγραφή της πτήσης πραγματοποιείται με την χρήση καταγραφέων GNSS όπου καταγράφονται το ίχνος πτήσης, το ύψος και ο χρόνος με ακρίβεια δευτερολέπτου. Στο τέλος κάθε εξόδου, κατά την επιστροφή στο αεροδρόμιο, πραγματοποιείται και αξιολόγηση προσγείωσης ακριβείας.
Οι επιβαλλόμενες ποινές αφορούν την πτήση έξω από τα όρια των καθορισμένων διαδρόμων, σφάλματα χρόνου καθώς και την προσγείωση.
Τα πληρώματα αποκλείονται διαδοχικά σε κάθε έξοδο με βάση την βαθμολογία τους μέχρι να απομείνουν τελικά τρία (3) πληρώματα. Τα τελικά τρία (3) πληρώματα πετούν μεταξύ τους για να καθορίσουν τις τελικές θέσεις στο βάθρο.
Συνοπτικά το αγώνισμα αφορά πληρώματα που αποτελούνται από Pilot και Navigator και περιλαμβάνει τις ακόλουθες δοκιμασίες:
1. Ακρίβειας εκτέλεσης ναυτιλίας σε καθορισμένο διάδρομο
2. Ακρίβειας χρονισμού για την διέλευση των δεδομένων σημείων έναρξης και λήξης
3. Προσγείωσης
Το πλήρωμα του αγωνίσματος «Air Rally Flying» στελεχώνεται από δύο αθλητές, τον Κυβερνήτη και τον Πλοηγό. Ο σκοπός του αγωνίσματος είναι η βαθμολόγηση του πληρώματος στην ακριβή σχεδίαση διαδρομής και στην παρατήρηση εδάφους, με ανάλογες ποινές.
Στον Πλοηγό δίνεται σφραγισμένος φάκελος περίπου δεκαπέντε λεπτά πριν από την απογείωση, ο οποίος περιέχει ενδείξεις για κάθε σημείο στροφής στη διαδρομή. Ο Πλοηγός πρέπει να εντοπίσει τα σημεία στροφής στον χάρτη με βάση τα δεδομένα που του δόθηκαν και να σχεδιάσει την διαδρομή - ίχνος πτήσης. Αυτό συχνά ολοκληρώνεται στον αέρα. Ο Κυβερνήτης πρέπει να πετάξει με ακρίβεια κατά μήκος της διαδρομής και το αεροσκάφος χρονομετρείται σε διάφορα σημεία.
Υπάρχουν επίσης φωτογραφίες που βρίσκονται κατά μήκος της διαδρομής, καθώς και φωτογραφίες για τα σημεία στροφής. Οι τελευταίες μπορεί να είναι ή να μην είναι ακριβείς, δίνοντάς έτσι μια πραγματική ή λανθασμένη κατάσταση που πρέπει να αντιμετωπιστεί από το πλήρωμα σε κάθε σημείο στροφής.
Στο αγώνισμα περιλαμβάνεται επίσης μια προσγείωση κατά μήκος της διαδρομής, καθώς και μία κατά την επιστροφή.
Η βαθμολόγηση γίνεται με τη βοήθεια εγκεκριμένου καταγραφέα GNSS και επιβάλλονται κυρώσεις για χρόνο, εσφαλμένες φωτογραφίες και για την ακρίβεια των προσγειώσεων.
Συνοπτικά το αγώνισμα αφορά πληρώματα που αποτελούνται από Pilot και Navigator και πρέπει να περιλαμβάνει τις ακόλουθες δοκιμασίες:
1. Ναυτιλίας
2. Οπτικής αναγνώριση σημείων εδάφους
3. Ακρίβειας τήρησης δηλωμένου Χρόνου διέλευσης σημείων
4. Προσγείωσης
Το αγώνισμα του Precision Flying είναι ατομικό, δηλαδή το πλήρωμα στελεχώνεται μόνο από κυβερνήτη, και περιλαμβάνει τρία τμήματα:
Πρώτον, υπάρχει μια δοκιμασία σχεδιασμού ναυτιλίας (θεωρία). Δηλαδή ο διαγωνιζόμενος επεξεργάζεται μια διαδρομή όπου πρέπει να υπολογίσει την απόσταση, την ταχύτητα του εδάφους, το χρόνο και την κατεύθυνση κάθε σκέλους της διαδρομής με βάση μια σταθερή ταχύτητα αέρα και έναν δεδομένο παράγοντα ανέμου. Η σχεδίαση πραγματοποιείται ΜΟΝΟ με τον παραδοσιακό «Whiz Wheel» και δεν επιτρέπονται ηλεκτρονικά βοηθήματα. Οι ποινές κατανέμονται για κάθε εσφαλμένο υπολογισμό του χρόνου και πορείας. Επιτρέπονται μόνο πολύ μικρές ανοχές.
Το δεύτερο τμήμα είναι μια δοκιμή πτήσης. Ο κυβερνήτης πρέπει να πετάξει εντός σχεδιασμένης διαδρομής με ακρίβεια δευτερολέπτου. Επιπρόσθετα πρέπει να αναγνωρίσουν φωτογραφίες και σημεία εδάφους κατά τη διαδρομή, τα οποία πρέπει να επισημανθούν σε χάρτη. Επιβάλλονται ποινές για κάθε δευτερόλεπτο προπορίας ή αργοπορίας για ορισμένα άγνωστα σημεία ελέγχου και σημεία στροφής καθώς και για εσφαλμένη αναγνώριση / λανθασμένη τοποθέτηση των σημείων εδάφους και φωτογραφιών.
Τέλος, υπάρχει το τμήμα προσγείωσης όπου ο χειριστής πρέπει να εκτελέσει τέσσερις προσγειώσεις ξεκινώντας από 1000 πόδια στο υπήνεμο. Δύο από τις προσγειώσεις με κατολίσθηση (η μία χωρίς flaps) και οι άλλες δύο είναι προσεγγίσεις με χρήση κινητήρα (μία με διέλευση επάνω από φράγμα 2 μέτρων). Οι κυβερνήτες επιχειρούν προσγείωση σε λωρίδα βάθους δύο μέτρων που είναι κατάλληλα βαμμένη στο διάδρομο. Οι ποινές επιβάλλονται για κάθε μέτρο απόκλισης μήκους από την λωρίδα προσγείωσης.
Συνοπτικά το αγώνισμα αφορά πληρώματα που αποτελούνται από μόνο από Κυβερνήτη (SOLO) και περιλαμβάνει τις ακόλουθες δοκιμασίες:
1. Σχεδιασμού πτήσης και ναυτιλίας (θεωρητική και πρακτική δοκιμασία)
2. Οπτικής αναγνώριση σημείων εδάφους
3. Προσγείωσης
Ημερομηνία [Εναλλακτική] | Κατηγορία [Κανονισμός] | Αεροδρόμιο | Τύπος | Διοργανωτές | Ενημερωτικά Δελτία | Αποτελέσματα |
---|